Dnia 23 maja 2025 r. uczniowie klas 1a i 1b, wraz z wychowawczyniami p. Martą Wojdyłą i p. Izabelą Nabagło, byli na wycieczce w Muzeum Etnograficznym w Krakowie. Pierwszoklasiści mieli okazję zapoznać się bliżej z kulturą, sztuką i tradycjami ludowymi. Klasa 1a uczestniczyła w warsztatach pn. "Wyzwanie-ubranie", podczas których uczniowie mieli okazję obejrzeć różnorodne stroje ludowe. Poznali ich poszczególne elementy, dowiedzieli się z jakich materiałów i w jaki sposób je szyto, posłuchali o ich funkcjach dawniej i współcześnie oraz o tym, w jaki sposób na podstawie ubioru można było określić status społeczny i zamożność człowieka. Następnie uczniowie stworzyli przypinki inspirowane tradycyjnymi wzorami. Klasa 1b uczestniczyła w warsztatach pn. "Pole tworzenia"
, które koncentrowały się głównie wokół tematu sztuki ludowej. Uczniowie w czasie zajęć spotkali się z postaciami z dzieł sztuki znajdujących się w muzeum, poznali różnorodne techniki artystycznego wyrazu, za pomocą lupy odnajdywali detale na materiale przedstawiającym obraz Epifana Drowniaka-Nikifora pt. "Nikifor Uzdrowiciel", odtwarzali na tablicy magnetycznej dzieło sztuki Haliny Walickiej pt. "Niebieskie wnętrze", później tworzyli swoje własne kompozycje, modelowali "żywe rzeźby", oglądali plansze przedstawiające stare zdjęcia oraz bączki sznurkowe, które później mieli okazję samodzielny wykonać, ozdabiając je, wywiercając dwa małe otwory w środku i przewlekając przez nie sznurek. Po warsztatach odbyło się indywidualne zwiedzanie muzeum, podczas którego pierwszoklasiści z zainteresowaniem pytali o nazwy i sposób wykorzystania poszczególnych eksponatów. Ich uwagę przyciągnęły również elementy, które można było dotknąć i nimi manipulować. Uczniowie opuścili muzeum bogatsi w nowe doświadczenia i wiedzę o regionalnej przeszłości.
Wycieczkę do Muzeum Etnograficznego w Krakowie można podsumować słowami prof. K. Kossaka-Główczewskiego, który podkreślił, że "Edukacja regionalna jest powrotem do domu", co oznacza, że ma istotne znaczenie w kształtowaniu tożsamości regionalnej i przynależności lokalnej dzieci i młodzieży.















