Zakończenie pierwszej części projektu "Zielony dom w dobrym guście"
Od marca do grudnia 2018r. trwała realizacja projektu "ZIELONY DOM w dobrym guście".
Podczas zajęć, warsztatów i wykładów beneficjenci zapoznali się z definicją architektury, historią powstawania dzieł tworzonych przez człowieka dla zaspokojenia swoich potrzeb zarówno osobistych i społecznych, materialnych jak i duchowych od najstarszych czasów. Historia powstawania tych dzieł od prehistorii poprzez starożytność i początki budownictwa na świecie, w Europie północnej i Polsce to przegląd działalności człowieka w sferze artystycznej i użytkowej. Poprzez przykłady wnętrz od najstarszych miejsc zamieszkania -jaskiń, ziemianek, chat z gliny, drewna, kamienia do grodów, zamków, dworów aż po nowoczesne wnętrza domów jedno- i wielorodzinnych, w różnej zabudowie.
Przy omawianiu poszczególnych wnętrz na przestrzeni wieków uczniowie zapoznali się z :
- sposobem projektowania powierzchni mieszkalnej i gospodarczej (wielkość pomieszczeń i ich wysokość, konstrukcja ścian i ich grubość, konstrukcja stropów, nadproża okien i drzwi)
- uwzględnieniem strefowania mieszkań/domów ( strefa wejściowa, dzienna, kuchni i jadalni, sypialni, łazienek, pomieszczeń gospodarczych)
- mediami w mieszkaniu/domu (elektryczność – z jakiego źródła?, ogrzewanie-jakie?, doprowadzenie wody, kanalizacja, wentylacja, instalacje komputerowe, tv)
- problemem doświetlenia wszystkich stref mieszkania/domu
- wyposażenia poszczególnych pomieszczeń (salon, kuchnia, łazienka, sypialnia) dla dorosłych, dzieci, nastolatków w meble i media
- sposobem dobierania kolorów w poszczególnych pomieszczeniach
- sposobem dobierania materiałów wykończeniowych (kamień, ceramika, drewno, komponowanie faktur na ścianach) - wyposażeniem wnętrz w meble tradycyjne, klasyczne, nowoczesne, nietypowe projektowane dla odbiorcy - przykładami ekologicznych rozwiązań w projektowaniu: od użytych materiałów budowlanych (glina, materiały wtórnie użyte), poprzez zastosowanie ekologicznych rozwiązań pozyskiwania wody (deszczowa), energii (panele słoneczne), po samowystarczalność w pozyskiwaniu żywności (własne ogrody, oranżerie) na przykładzie nowoczesnych samowystarczalnych ziemianek – earthshipów; założenia permakultury
Teorię uczniowie uzupełnili zajęciami praktycznymi poprzez:
- wykonanie rysunku odręcznego rzutu klasy
- wykonanie rysunku odręcznego- projektu domu marzeń (domu w jakim chcieliby mieszkać)
- wykonanie modelu domu marzeń dobierając właściwe funkcje swojego domu z zastosowaniem koloru, różnych faktur, odpowiednim doświetleniem i wyposażeniem w minimeble
Ostatni punkt praktycznych zajęć wpisuje się w założenia projektu Zielonego Domu – projektowania własnej przestrzeni w domu. Modele domu marzeń zostały skonsultowane w rodzinach, gdzie uczniowie przedstawili rodzicom (rodzeństwu) swoje projekty i przemyślenia dotyczące potrzeb i ewentualnych zmian w ich otoczeniu.
Przygotowaniem do projektowania klas czy części korytarzy i jego kontynuacji było wykonanie inwentaryzacji miejsc w szkołach, które zostały wytypowane przez uczniów i dyrekcję do adaptacji i zmiany zarówno kolorystycznej jak i funkcjonalnej. Na podstawie inwentaryzacji powstały projekty rzutów wraz z rozwinięciem ścian z uwzględnieniem przyszłej funkcji wypoczynkowej, wystawienniczej i sportowej.
Podsumowaniem tegorocznych spotkań było spotkanie integracyjne 3 szkół dla poznania wszystkich uczestników Projektu jak i dla poznania przyszłego obiektu do wspólnego projektowania wnętrza czyli domku ze słomy i gliny w Prądniku Korzkiewskim. Uczniowie po zapoznaniu się z historią powstania domku (procesem budowy, sposobem zagospodarowania, zajęciami tynkowania gliną przez dzieci z innych szkół, zajęciami ceramicznymi i wykończeniem elewacji jak i stanem obecnym) zaproponowali – po ożywionej dyskusji – funkcje domku i spis potrzebnego wyposażenia.
Zarówno wnętrza w szkole jak i w Prądniku Korzkiewskim będą wykonywane w przyszłym roku wg wytycznych powstałych w tym roku.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.
Partnerzy i patroni medialni projektu:
Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy dla Dzieci Niewidomych
i Niedowidzących w Krakowie
Gmina Wielka Wieś
Szkoła Podstawowa im. Ks. S. Konarskiego w Wielkiej Wsi
Radio RMF Classic- współpraca redakcyjna
Kulturatka.pl
Fundacja Szansa dla Niewidomych
Magazyn Integracja
Niepelnosprawni.pl