„INACZEJ NIE ZNACZY ŹLE”

Opublikowano: April 20, 2018

„Inaczej nie znaczy źle” - mieli okazję się o tym przekonać się uczniowie klasy VII dzięki udziałowi w projekcie Stowarzyszenia Tygart (Przedszkole „Zaczarowany Ołówek” w Giebułtowie) oraz pomysłodawczyniom i prowadzącym warsztaty - p.Patrycji Francuz i p.Katarzynie Hordyńskiej.

Realizacja projektu została zaplanowana jako odpowiedź na potrzebę integracji, współpracy oraz bezpieczeństwa, oparcia i poczucia przynależności w grupie uczniów, które powinno stać się podstawą do swobodnego wyrażania emocji. Całości przyświecało założenie, że nikt podczas warsztatów nie jest oceniany, każda koncepcja, każdy pomysł jest wartościowy, o każdym warto rozmawiać.  

Pierwsze spotkanie „Inaczej nie znaczy źle” odbyło się 10 kwietnia i zostało w całości przeprowadzone metodą ruchu rozwijającego Weroniki Sherborne przez certyfikowanego instruktora p.Patrycję Francuz. Metoda ta wykorzystuje ruch, który pozwala na porozumienie się bez użycia mowy. Główne jej założenia to rozwijanie świadomości własnego ciała i otoczenia, dzielenie przestrzeni z innymi osobami oraz wspieranie rozwoju emocjonalnego, społecznego i poznawczego człowieka. Głównym celem tej części warsztatów było zintegrowanie grupy i zbudowanie pozytywnej relacji. Kolejnego dnia działaniom przyświecało hasło „Pójdę razem z tobą w drogę”. Siódmoklasiści malowali  pędzlem i rękami na dużych, kolorowych kartonach. Tematem prac była droga, rozumiana na rożne sposoby: jako wspólna podróż, zmierzanie ku dojrzałości, rozwój, życie. Wprowadzeniem do warsztatu była rozmowa o symbolice drogi w kulturze oraz ćwiczenia w rozumieniu i interpretowaniu malarstwa ze szczególnym podkreśleniem, iż wszystkie interpretacje są dobre, dobrze, że każdy jest inny i inaczej rozumie ten sam obraz.  Podczas trzeciego spotkania „Razem znaczy lepiej”  uczniowie malowali siebie nawzajem, stojąc po dwóch stronach przezroczystej folii. Celem pracy -  którą poprzedziła rozmowa o symbolice kolorów i prezentacja, pokazującą w jaki sposób zmieniał się w ciągu wieków sposób portretowania ludzi – było oddanie za pomocą formy i koloru pozytywnych odczuć związanych z kolegą lub koleżanką widzianym naprzeciwko oraz  nauka odważnego, ekspresyjnego malowania szerokim gestem.

Udział w cyklu zajęć pozwolił uczniom klasy VII zapoznać się nowymi metodami i technikami plastycznymi, opartymi na swobodnej ekspresji.  Działania plastyczne były zintegrowane tematycznie z zajęciami ruchowymi i połączone wspólną ideą, którą można streścić w słowach: dobrze, że każdy z nas jest inny - dobrze, że możemy działać razem.

 

 

Tekst: Patrycja Francuz, Katarzyna Hordyńska, Paulina Piotrowska

 

 

Wszystkie wpisy