Warsztaty artystyczne "Takich dwóch jak nas trzech to nie ma ani jednego".

Opublikowano: April 24, 2024

W minionym tygodniu klasa V uczestniczyła w dwudniowych warsztatach artystycznych pod tytułem "Takich dwóch jak nas trzech to nie ma ani jednego". Założeniem projektu było wspieranie rozwoju umiejętności interpersonalnych uczniów oraz praca na rzecz integracji klasy. Zajęcia plastyczne zostały tu użyte jako jedna z metod, pozwalających osiągnąć cel, którym jest porozumienie i współpraca.

Odbyły się dwa dwugodzinne warsztaty, które połączyły działania plastyczne z elementami ruchu rozwijającego prowadzonego metodą Weroniki Sherborne oraz zadaniami z obszaru Treningu Umiejętności Społecznych.
W ciągu dwu warsztatowych dni uczniowie wykonali dwa zadania. Celem pierwszego z nich pod tytułem "Kolory moich uczuć" było pokazanie za pomocą barwy cech charakteru kolegi lub koleżanki oraz naszych uczuć związanych z relacją z nimi. Przyjęliśmy założenie, że koncentrujemy się na pozytywnych cechach, czyli tym, co lubimy w drugim człowieku a następnie zaproponowaliśmy odnalezienie własnych skojarzeń i użycie koloru jako symbolu. Szerokie pędzle i duże kartony rozłożone na podłodze wyzwoliły dużo energii i zapału do malowania. Ważną częścią zadania była rozmowa po zakończeniu pracy, mająca na celu rozwój umiejętności nazywania cech charakteru i emocji oraz opisywania i uzasadniania użytej przez siebie symboliki.
Podczas kolejnego warsztatu uczniowie obejrzeli prezentację na temat sztuki abstrakcyjnej  i wzięli udział w krótkiej dyskusji , a następnie wykonali pracę grupową pod tytułem "Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego". Na ścianie klasy został naklejony wielki karton, na którym uczestnicy malowali po kolei, w ciszy, używając najpierw barw jasnych, potem nasyconych i bieli, a na koniec czerni. Przyjęliśmy założenie, że podczas malowania nie rozmawiamy i nie komentujemy efektów pracy, tak aby jedynym językiem komunikacji był kolor i forma. Po zakończeniu warsztatu przyszedł czas na rozmowę a także mały eksperyment - uczniowie musieli podjąć próbę obrony wspólnej pracy przed udawaną "krytyką" osoby, która weszła do sali. Wszyscy zdali "egzamin" na piątkę, bo w dyskusji pojawiło wiele ciekawych argumentów.
Warsztaty prowadziła Patrycja Francuz i Katarzyna Hordyńska w ramach realizacji przez Stowarzyszenie "Tygart" zadania publicznego dofinansowanego przez Gmina Wielka Wieś.

Wszystkie wpisy